Wednesday 29 May 2013

Utamakan suami

BUKAN senang melunaskan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Beban kerja yang perlu dihadapi pastinya memerlukan pengorbanan mental dan fizikal.
Sebagai isteri, memastikan kebajikan suami adalah antara tanggungjawab besar terutamanya dari segi pemberian kasih sayang yang tidak berbelah bahagi agar suami merasakan dia diutamakan.
Biar bagaimana sibuk pun, beri perhatian kepada suami, terutama pada apa yang hendak dikatakannya. Ramai dalam kalangan suami yang merungut menyatakan pasangan mereka jarang mendengar apa mereka katakan malah mereka pula yang terpaksa mendengar kata isteri.
Sama ada suami anda seorang yang suka bercakap atau pendiam, sebaik dia membuka mulut, tolong dengar apa yang ingin mereka sampaikan sehingga habis sebelum anda pula menyatakan pandangan.
Selalukah anda menyentuh suami anda? Ramai yang memikirkan, sentuhan hanya apabila ketika melakukan seks , tetapi sentuhan sebenarnya memberikan makna lebih daripada itu.
Pegang tangan dan bahunya, usap wajahnya dan pandang matanya. Cari keadaan bagaimana anda boleh sentiasa rapat dengannya untuk kelihatan lebih intim.
Perkara ini juga sering berlaku dalam hubungan suami isteri. Ramai isteri yang suka mengubah suaminya menjadi apa yang 'dia mahu' dan bukannya mengekalkan sifat semula jadinya.
Perlu diingat, mengikut perintah anda mungkin menjadikan suami rasa terkongkong terutama apabila dia ingin lakukan sesuatu. Berikan dia lebih kebebasan dalam membuat keputusan.
Cuba pastikan apa yang suami anda mahu ia dipenuhi. Mungkin dalam soal ini anda perlu bertanya kepada suami apa yang dia perlukan dalam kehidupannya.
Sentiasa berada di sisinya ketika dia berada dalam kesedihan, berikan kata cinta dan semangat kepadanya. Jangan lupa menyokongnya di saat dia memerlukan anda dan berikanlah dia motivasi tetapi berpada-pada agar tidak dianggap sebagai bebelan pula.
Jangan kritik suami dengan kata-kata yang menghina. Tiada siapa yang suka dicaci walaupun dalam keadaan rasa amarah yang kritikal.
Kata-kata penghinaan jangan sesekali dilepaskan kepada suami walaupun ketika anda sedang marah. Bawa bertenang, cuba berbincang dan dapatkan kepastian.
Suami mahu anda sentiasa percayakannya dalam setiap apa yang dia ingin lakukan, kerana setiap kejayaan pastinya satu kebanggaan buat dirinya. Jadi jangan memandang rendah kepadanya sebaliknya berikan pujian sekiranya dia mendapat kejayaan.
Jika anda ingin bercakap dengan suami, berbicara dengan penuh rasa hormat. Biarpun pandangan yang diberikan dirasakan kurang bernas, cuba nyatakan pendapat anda dengan cara yang paling bijak agar tidak menyebabkan suami rasa kecil hati.
Apa yang paling penting, sebagai isteri, anda perlu sentiasa menyokong suami dalam apa jua keadaan - susah mahupun senang.
Jangan hanya menyokongnya ketika dalam keadaan yang menggembirakan, apabila berlaku sebaliknya, nyatakan sokongan anda kepada suami tanpa berbelah-bahagi.

No comments:

Post a Comment